tirsdag den 17. september 2013

URTER !

Rosmarin

I denne opgave vil jeg beskrive fire plante,som vokser i vores have og som betegnes som urter/krydderurter.

Den førte jeg vil beskrive er rosmarin.
Man kan kende rosmarin ved det liner grandnåle.


Timian


Timian er en meget gammel lægeplante.
I middelalderen brugte man urten mod forkløse/hoste og halsbetændelse.
I dag er timian stadig en meget populær URT !


Purløg
Purløg er en meget almenlig krydderurt.
Den kommer fra Italien og vokser vildt i Mellemeuropa. 
jeg kan ikke finde noget om  at det er en lægeurt.



Citronmelisse

Citronmelisse er kendt som biernes yndlingsplante.
Melissa betyder bi på græsk, og det forklarer navnet.
Citronmelisse er ragtig god til te.
Her er min opskrift:

Ca.20 friske citronmelisse blade.
Ca.5 nåle rosmarin.
1 stængel timian.

held kogende vand over urterne.
lad det trække i to min.
tilsæt en teske fuld honning.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar